Ανεμογκάστρι από ραδιοφώνου

Τις τελευταίες μέρες έχει αρχίσει να διαδίδεται μια μικρή ταινία, όπου μια ακόμη ...μελετήτρια της Ελληνικής γλώσσας!! εξηγεί τη σημασία του ονόματος Κύπρος, αλλά και άλλων πολλών ονομάτων. Σήμερα, 15 Ιουνίου 2017, η κυρία αυτή μίλησε και από τη πρωινή εκπομπή γνωστού δημοσιογράφου, εδώ στη Λευκωσία.

Η μικρή ταινία είναι η ακόλουθη:




Η ετυμολογία της λέξεως «Κύπρος» που μάς κρύβουν οι αλήτες
4 λεπτά 22΄

Για να γίνουν τα πράγματα ακόμα πιο τραγικά, πρόκειται για απόσπασμα εκπομπής ...της ίδιας της ΕΡΤ...

Στη περιγραφή της ταινίας, στη σελίδα της ταινίας στο γιου-τούμπα, διαβάζουμε:
Το βίντεο είναι από την σημερινή (Τρίτη 17 Ιανουαρίου 2017, ώρα 4.30 μ.μ.) εκπομπή «Στάση ΕΡΤ» της ΕΡΤ-1 με φιλοξενούμενη την κόρη του θρυλικού τραγουδιστή Φώτη Πολυμέρη, Θεοφανώ Πολυμέρη, που έχει συγγράψει το βιβλίο «Ετυμολογία Κυρίων Ονομάτων και Τοπωνυμίων των Ομηρικών Επών» που εξέδωσε ο εκδοτικός οίκος «Ήλεκτρον» του Κώστα Πλεύρη.

Το βιβλίο της κ. Πολυμέρη, λοιπόν, το εξέδωσε ο εκδοτικός οίκος του γνωστού ναζιστή Κώστα Πλεύρη. Και μόνο αυτό θα έφτανε για να κτυπήσουν εκατό προειδοποιητικά καμπανάκια για την επιστημονική του ποιότητα, αλλά ακόμα και για τη σχέση του περιεχόμενου του με τη δημοκρατία.

Η ταινία ανέβηκε στο ιστότοπο γιου-τούμπα-τούμπου από το χρήστη «ράδιο Στόχος». Από τις άλλες ταινίες που έχει ανεβάσει, φαίνεται βάσιμο πως πράγματι έχει σχέση με την ύποπτα υπερ-ρατσιστική και υπερ-σωβινιστική εφημερίδα «Στόχος». Το κανάλι αυτό θεωρεί σχετικά κανάλια το κανάλι της «χρυσής γαυγής», καθώς και το κανάλι της εφημερίδας «Ελεύθερος Κόσμος», που κάποτε ήταν η εφημερίδα των χουντικών.


Τα προειδοποιητικά σημεία
Αλλά ας πούμε πως οι πιο πολλοί είδανε τη ταινία χωρίς να πάνε στη σελίδα του γιου-τούμπα-τούμπου, όπου οι πληροφορίες που δίνονται εκεί κάνουν πολλά πράγματα καθαρά. Ακόμα και έτσι, υπάρχουν πολλά προειδοποιητικά σημεία πως εδώ πρόκειται για μιαν ακόμα μπαρούφα.

Η κυρία Θεοφανώ Πολυμέρη δηλώνει με αθωότητα πως οι σπουδές της δεν ήταν ούτε Ελληνική φιλολογία, ούτε γλωσσολογία ή κάτι παρόμοιο, αλλά προγραμματισμός υπολογιστών. Ιδού λοιπόν ακόμα εκατό προειδοποιητικά καμπανάκια για την επιστημονική ποιότητα του βιβλίου. Για μιαν ακόμη φορά, έχουμε μια μελετήτρια που γράφει για θέμα άλλο από αυτό που σπούδασε.

Με την ίδια αθωότητα, η κ. Πολυμέρη δηλώνει και τη σχέση της με την Ελληνική φιλολογία: έκανε μαθήματα αρχαίων Ελληνικών. Κι αυτά ...με τη κυρία Τζιροπούλου...

Μόνο μαθήματα αρχαίων Ελληνικών; Και μάλιστα με τη κ. Τζιροπούλου; Διότι όντας η ίδια φιλόλογος, η κ. Τζιροπούλου έγραψε αρκετά βιβλία με γλωσσολογικό περιεχόμενο, όλα γνωστά για τις ανυπόστατες και παντελώς αβάσιμες θεωρίες της.

Άλλο λοιπόν τα μαθήματα αρχαίων Ελληνικών, και άλλο η φιλολογία. Κι άλλο η φιλολογία, και άλλο η γλωσσολογία. Η κυρία Πολυμέρη, όμως, ανυποψίαστη γι' όλα αυτά, κάθισε και έγραψε ένα χοντρό βιβλίο με πολλές ετυμολογίες.

Τα λάθη σε όσα ισχυρίζεται η κ. Πολυμέρη είναι ολοφάνερα. Δυστυχώς, όχι για όλους. Αρχίζουμε από ...τα απλούστερα!


Άλλο έρωτας και άλλο εγκυμοσύνη. Ούφφου πλέον!!
Η Αφροδίτη δεν είναι η θεά της εγκυμοσύνης, αλλά του έρωτα. Άλλο έρωτας, άλλο εγκυμοσύνη. Θεά της εγκυμοσύνης ήταν η Ειλήθυια. Δεν είναι βάσιμο λοιπόν να πει κανείς πως το όνομα της Κύπρου έχει σχεση ...με εγκυμοσύνη.

Η κ. Πολυμέρη θεωρεί αυτονόητο πως η Κύπρος ήτανε πάντοτε το νησί της Αφροδίτης. Δεν διερωτάται καθόλου αν στη Κύπρο υπήρχε πάντα λατρεία της Αφροδίτης.

Η κ. Πολυμέρη πέφτει και σε ένα άλλο λάθος ημιμάθειας. Θεωρεί αυτονόητο πως η Αφροδίτη ...ήτανε πάντα η θεά της Πάφου! Φαίνεται λοιπόν πως δεν είναι εξοικοιωμένη και πολύ με την Ελληνική γραμματεία:
Ἰλίου δὲ ἁλούσης ὁ τοῖς Ἕλλησι κατὰ τὸν πλοῦν τὸν οἴκαδε ἐπιγενόμενος χειμὼν Ἀγαπήνορα καὶ τὸ Ἀρκάδων ναυτικὸν κατήνεγκεν ἐς Κύπρον, καὶ Πάφου τε Ἀγαπήνωρ ἐγένετο οἰκιστὴς καὶ τῆς Ἀφροδίτης κατεσκευάσατο ἐν Παλαιπάφῳ τὸ ἱερόν: τέως δὲ ἡ θεὸς παρὰ Κυπρίων τιμὰς εἶχεν ἐν Γολγοῖς καλουμένῳ χωρίῳ.

Παυσανίου Ἑλλάδος περιήγησις 8.5.2

Οταν η Ίλιος είχε πια αλωθεί, ο χειμώνας που ενέσκηψε στους Ελληνες που έπλεαν επιστρέφοντας στο σπίτι τους, έφερε τον Αγαπήνορα και το ναυτικό των Αρκάδων στη Κύπρο. Ο Αγαπήνωρας έγινε οικιστής της Πάφου και κατασκεύασε το ιερό στη Παλαίπαφο. Διότι πιο πριν η θεά ετιμάτο από τους Κυπρίους σ' ένα χωριό που ονομάζεται Γόλγοι.
(μεταφορά στα Νέα Ελληνικά δική μας)
Σήμερα, ο αρχαιολογικός χώρος των Γόλγων, κοντά στο χωριό Αθηαίνου, βρίσκεται προσωρινά στη νεκρή ζώνη της τουρκικής κατοχής.

Θυμάστε που είπαμε για τη διαφορά να διαβάζεις αρχαία Ελληνικά, της φιλολογίας και της γλωσσολογίας; Ε, περί αυτού πρόκειται. Ενας φιλόλογος έχει μιαν εξοικοίωση με την αρχαία Ελληνική γραμματεία, και ξέρει πως οι αρχαίες πηγές δεν τοποθετούν όλες την Αφροδίτη στη Πάφο.


Μια οικιακή βιοτεχνία γλωσσολογίας
Η Πάφος, λέει η κ. Πολυμέρη, είναι όνομα από τη λέξη επαφή. Καλά, που πήγε ο αρχικός φθόγγος έψιλον; γιατί η Πάφος δεν είναι Έπαφος; Η κ. Πολυμέρη δεν μας είπε, και υποψιάζομαι πως ούτε και η ίδια αντιλαμβάνεται τη σημασία του ζητήματος.

Το όνομα του χαλκού δεν είναι κυπρίτης, το όνομα του χαλκού είναι χαλκός.

Οι συλλαβές των ονομάτων των ομηρικών ηρώων έπρεπε οπωσδήποτε να ταιριάζουν στο μέτρο των επικών στίχων. Δηλαδή, στη συγκεκριμένη εναλλαγή μακρών και βραχέων συλλαβών που έχει η επική ποίηση. Με τη σιωπή της γι' αυτό το κρίσιμο ζήτημα, η κ. Πολυμέρη μας επιτρέπει να πούμε πως το αγνοεί.


Ο εμπειρισμός της κ. Πολυμέρη
και η οικιακή βιοτεχνία γλωσσολογίας της κ. Τζιροπούλου

Η κ. Πολυμέρη μας είπε πως βρήκε πολλές ετυμολογίες σε παλιά λεξικά. Δεν καταλαβαίνει, δηλαδή, πως ό,τι γράφει ένα λεξικό αντανακλά τις απόψεις που είχε ο συγγραφέας ή και η γλωσσολογία εκείνη την εποχή. Αργότερα, αυτές οι απόψεις μπορεί και να ξεπεράστηκαν και να καταρρίφθηκαν. Το ενδιαφέρον είναι πως και η κ. Τζιροπούλου αναφέρθηκε κάποτε στη συγκίνηση που ένιωθε όταν μετροφυλλούσε λεξικά και έβρισκε σχέσεις των λέξεων ....με τα Ελληνικά. Δηλαδή, τις σχέσεις των διαφόρων γλωσσών μεταξύ τους δεν τις ήξερε από τις γλωσσολογικές σπουδές της, μα ...τις ανακάλυπτε (νόμιζε!!) εμπειρικά ...μετροφυλλώντας λεξικά... Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, πως η κ. Πολυμέρη δεν διδάχτηκε απλώς αρχαία Ελληνικά από τη κ. Τζιροπούλου, μα και τις αντ-επιστημονικές και εμπειρικές μεθόδους της.

Διαθέσιμο στο διαδίκτυο είναι ένα άρθρο του καθηγητή Μπαμπινιώτη, που εξηγεί τα μεθοδολογικά λάθη της κ. Τζιροπούλου. Δυστυχώς, η κ. Πολυμέρη επαναλαμβάνει και αυτή τα ίδια λάθη.

Επιστημονική ετυμολογία των λέξεων
Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ
καθηγητή Γλωσσολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.
ΤΟ ΒΗΜΑ, 21 Σεπτεμβρίου 1997
http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=91323


Ωσάν η τόση επιπολαιότητα και ημιμάθεια που έδειξε να μην ήταν αρκετή, η κ. Πολυμέρη μας είπε και πως η Ελληνική γλώσσα «είναι πρωτογενής». Εννοούσε, φαίνεται, τον αστικό μύθο που ξεκίνησε από το μικρό κειμενάκι για το «Hellenic Quest», που πια φαίνεται να έγινε μέρος της Ελληνικής αστικής μυθολογίας.


Και εναντίον ....«της Ινδοευρωπαϊκής θεωρίας»...
Στη σημερινή πρωινή παρουσία της σε κυπριακό ραδιόφωνο, η κ. Πολυμέρη μίλησε και εναντίον ...«της Ινδοευρωπαϊκής θεωρίας»... Έτσι όμως έδειξε ξανά πόσο λίγο αντιλαμβάνεται την εξέλιξη των γλωσσών γενικά, και ειδικά της Ελληνικής γλώσσας. Εδειξε επίσης και πόσο λίγη σχέση έχει με τη γλωσσολογία.

Είναι πια δυο, δυόμιση, τρεις δεκαετίες που το ρεύμα των αστικών μύθων και της ψευδο-επιστήμης μεγάλωσε και φούσκωσε στην Ελλάδα. Το ψευδο-επιστημονικό, και ρατσιστικό, περιοδικό «Δαυλός» έβγαινε ήδη από τη δεκαετία του 1980. Φαινέται όμως πως τα χρόνια περνούν, μα κανένας δεν μαθαίνει κάτι καινούργιο. Κατά τραγικό τρόπο, μετά από τόσα χρόνια, υπάρχουν ακόμα αμαθείς και ημιμαθείς που επιτίθενται «στην Ινδοευρωπαϊκή θεωρία». Τέτοια θεωρία όμως δεν υπάρχει. Υπάρχει απλά η σύγχρονη γλωσσολογία, που ήδη λίγο μετά το 1900 είχε επισημάνει τις σχέσεις μεταξύ πολλών γλωσσών, οι οποίες σχηματίζουν οικογένειες συγγενικών γλωσσών. Η Ινδοευρωπαϊκή οικογένεια γλωσσών είναι μόνο μία από τις οικογένειες αυτές. Υπάρχουν κι άλλες γλωσσικές οικογένειες. Το να μιλά, λοιπόν, ένας για «ινδοευρωπαϊκή θεωρία» σημαίνει πως όλα αυτά τα αγνοεί.

Δυστυχώς, τέτοιες μπαρούφες και ψευδο-επιστημονικά φληναφλήματα «ενάντια στην Ινδοευρωπαϊκή θεωρία» μπορούν ακόμα να ακούγωνται ακόμα και από εκπομπές πολύ γνωστών δημοσιογράφων, χωρίς να υπάρχει το στοιχειώδες υπόβαθρο που χρειάζεται για να αντικρουστούν. Μα..., τι να πει κανείς όταν η κ. Πολυμέρη κατάφερε κιόλας να προβάλει τη θεωρία της από την ίδια την κάποτε σοβαρή ΕΡΤ;
-.

Δημοσίευση σχολίου

3 Σχόλια

Ο χρήστης Dimitrios Kalemis είπε…
Πρώτον: Το να είναι κάποιος χουντικός ή μη, δεν έχει σχέση με το αν κάνει σωστή έρευνα ή όχι.
Υπάρχουν τέσσερις περιπτώσεις:
Το να είναι χουντικός και να κάνει σωστή έρευνα.
Το να είναι χουντικός και να μην κάνει σωστή έρευνα.
Το να μην είναι χουντικός και να κάνει σωστή έρευνα.
Το να μην είναι χουντικός και να μην κάνει σωστή έρευνα.
Εσείς λανθασμένα ταυτίζετε την ιδιότητα του χουντικού με την πρακτική της μη σωστής έρευνας.

Δεύτερον: Θέλετε να παρουσιάσετε επιστημονική γνώμη, ή να ειρωνευτείτε; Γράφετε: "Χρυσή γαυγή". "Χρυσή αυγή" λέγεται το συγκεκριμένο πολιτικό κόμμα.

Τρίτον: Θα ήθελα, παρακαλώ, να μάθω από εσάς τη σωστή ετυμολογία της ονομασίας της Κύπρου. Από πού βγαίνει η λέξη "Κύπρος"; Είναι κάτι που δεν το γνωρίζω, είναι κάτι για το οποίο δεν είμαι ειδικός και ούτε έχω κάποια άποψη για αυτό.
Ο χρήστης Λάμπρος Καλλένος είπε…
Η δημοσίευση επισημαίνει τις επιλογές αυτού που ανέβασε τη ταινία, και εκείνα που δεν ενοχλείται να συσχετιστεί μαζί τους. Αυτά είναι διαφωτιστικά για τη κρίση του και τις αντιλήψεις του. Η δημοσίευση δεν λέγει κάτι για τη σχέση χουντικών και επιστημοσύνης, αν και θα ήταν πολύ παράξενο αν αυτή η σχέση ήταν ποτέ θετική.

Το τι θέλουμε φαίνεται από όσα γράψαμε.
Τη χρυσή γαυγή τη λέμε χρυσή γαυγή διότι δεν τη γουστάρουμε.

Στις ελληνικές πηγές η Κύπρος λεγόταν πάντα Κύπρος. Μόλις πρόσφατα διάβασα το ακόλουθο, όπου δίνεται μια ετυμολογία:

Η ετυμολογία του ονόματος Κύπρος και η αρκαδική καταγωγή των Κυπρίων
Θεόδωρος ΜΑΥΡΟΓΙΑΝΝΗΣ
καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κύπρου

https://www.academia.edu/35418139/Η_ετυμολογία_του_ονόματος_Κύπρος_και_η_αρκαδική_καταγωγή_των_Κυπρίων_D_Michaelides_ed_Epigraphy_Numismatics_Prosopography_and_History_of_Ancient_Cyprus_Papers_in_Honour_of_Ino_Nicolaou_Nicosia_2013_pp_103_117

Το άρθρο βρίσκεται στον ιστότοπο «Ακαδημία». Αν σωστά θυμούμαι, χρειάζεται εγγραφή για να μπορεί ένας να το κατεβάσει, μα είναι δωρεάν. Σημειώστε πως ως αναπάντεχη αμοιβή για τον κόπο του να εγγραφεί, θα μπορεί ένας να δει και το άρθρο του Μαυρογιάννη για τον τύμβο της Αμφίπολης.
-.
Ο χρήστης Λάμπρος Καλλένος είπε…
Του μεγάλου αυτού συνδέσμου

https://www.academia.edu/35418139/Η_ετυμολογία_του_ονόματος_Κύπρος_και_η_αρκαδική_καταγωγή_των_Κυπρίων_D_Michaelides_ed_Epigraphy_Numismatics_Prosopography_and_History_of_Ancient_Cyprus_Papers_in_Honour_of_Ino_Nicolaou_Nicosia_2013_pp_103_117

ιδού εδώ μια συντόμευση :

http://shorturl.at/quSWZ

-.