Κι ο σκύλλος χορτάτος, κι η πίττα επιστημονική

Λόγω του πρόσφατου χαμού του πατρός Μεταλληνού, ο Κωνσταντίνος Χολέβας έγραψε το πιο κάτω άρθρο.



π. Γεώργιος Μεταλληνός: Συνειδητός ορθόδοξος κληρικός, άριστος ιστορικός, σπουδαίος άνθρωπος
Κωνσταντίνος Χολέβας, 19 Δεκεμβρίου 2019

Στο άρθρο, ο Χολέβας λέει πως (ο πατήρ Μεταλληνός ήταν) «[ . . . ] σπουδαίος κληρικός, επιστήμονας και Άνθρωπο με Α κεφαλαίο».

Ε, εγώ... ένα από τα πρώτα πράματα που θυμούμαι να έμαθα είναι την κριτική στις έννοιες που γράφονται με κεφαλαίο. Είναι έννοιες έξω από την κοινωνία και την ιστορία.

Αργότερα, έφτασα να μην μου αρέσουν τα ανόητα και ρηχά προγράμματα της τηλεόρασης.

Εν πάσει περιπτώσει, όταν σ' ένα άρθρο για τον πατέρα Μεταλληνό, τον παπα-Γιώργη όπως λένε όσοι τον γνώρισαν, γράφονται και τέτοια για κεφαλαία και μικρά, και μετά ακολουθεί πως ο πατήρ Μεταλληνός ήταν ορθόδοξος κληρικός . . . Νιώθει κανείς έντονη την αποστροφή σε ορισμένες προχειρότητες --ίνα μη τι χείρον είπω.

Λοιπόν, ο Μεταλληνός δεν ήταν ορθόδοξος κληρικός. Η Ορθοδοξία, ο Ορθόδοξος, γράφονται με κεφαλαίο. Με μικρό όμικρον σημαίνουν κάτι άλλο.

Άμα γίνεται τούτο το λάθος και σε κείμενα για τον πατέρα Μεταλληνό, ε, και πάλι λάθος είναι, μα εδώ φαίνεται πιο πολύ.

Αλλά ο Χολέβας δεν διέπραξε μόνο το..., το λαθάκι με την Ορθοδοξία με μικρό. Για κάποιο λόγο, ίσως λόγω και της φόρτισης από τον πρόσφατο χαμό του ανθρώπου, ήθελε να πει και την υπερβολή του. Έγραψε λοιπόν πως ο πάτερ Μεταλληνός ήτανε και «άριστος ιστορικός».

Άριστος ιστορικός δεν μπορούσε να είναι ο Μεταλληνός, λόγω ιδεολογίας. Ή λόγω της Χριστιανικής του πίστης, μπορεί να λεχθεί κι έτσι. Ε, εξαρτάται τι εννοούμε ιστορία, μα πάντως τους τελευταίους αιώνες δεν τα πάμε καλά με μιαν ιστορία όπου επεμβαίνει ο Θεός και κάνει το άλφα και το βήτα.

Αν επιμένετε ντε και καλά να αποδώσουμε στον πατέρα Μεταλληνό έναν υψηλό επιστημονικό χαρακτηρισμό...., ε, δεν γίνεται. Δεν μπορείς νάχεις και τον σκύλλο χορτάτο, και την πίττα επιστημονική. Θα ήταν κάτι σαν τη τουρκία, που από τη μια απορρίπτει το διεθνές δίκαιο για τη θάλασσα, κι από την άλλη μιλά για τα δικαιώματα της στη θάλασσα. Δηλαδή για δικαιώματα που προκύπτουν και κατοχυρώνονται ακριβώς από το διεθνές δίκαιο για τη θάλασσα.

Ο ίδιος ο πατήρ Μεταλληνός, λοιπόν, δεν έλεγε πως είναι καθηγητής της Παντείου. Έλεγε πως είναι ο πατέρας Μεταλληνός. Προφανώς, επρόκειτο για μιαν ιδεολογική επιλογή. Με βάση την επιλογή αυτή, όμως, δεν μπορεί να είναι εξαίρετος ιστορικός, διότι η αντίληψη που έχουμε σήμερα για την ιστορία δεν είναι συμβατή με τις ιδεολογικές επιλογές του πατρός Μεταλληνού.

Να ονομάζεις τον πατέρα Μεταλληνό ως εξαίρετο ιστορικό είναι μια σύγχυση που δεν γίνεται αντιληπτή. Η Εκκλησία και η επιστήμη είναι δυο διαφορετικά εργαστήρια, έχουν διαφορετικές θεωρίες και φιλοσοφίες, και δεν μπορείς να εργάζεσαι σε εργαστήρια διαφορετικών θεωριών και φιλοσοφιών. Στο ένα από τα δύο θα ενεργήσεις με τρόπο αντιφατικό με το άλλο.

Μα.... Καλά, αφού ξέρουμε πως όντως ο πατήρ Μεταλληνός, όπως και πολλοί άλλοι, ήτανε και ιερέας και καθηγητής για δεκαετίες. Όντως υπάρχουν πολλοί επιστήμονες που πιστεύουν. Πως γίνεται να μην τα πάνε καλά η Εκκλησία και το εργαστήριο, η θρησκεία και η επιστήμη, αλλά να υπάρχουν επιστήμονες που πιστεύουν; Ε, γίνεται, διότι ο άνθρωπος είναι ένας ωκεανός, ο άνθρωπος είναι ένας ουρανός. Ο άνθρωπος μπορεί και περιέχει την αντίφαση. Οι ορισμοί δεν μπορούν να περιέχουν αντιφάσεις. Ο άνθρωπος μπορεί και κάνει τα πράγματα με τρόπον ανθρώπινο, με αντιφάσεις. Αλλιώς παίζεται το σκάκι κατά τους κανόνες, μα ακόμα κι ο μεγαλύτερος παίκτης του σκακιού παίζει ανθρώπινα. Μετά από πολλές ώρες κουράζεται, κάνει λάθη, απροσεξίες, κλπ. Οι (σημερινοί;;) υπολογιστές ΔΕΝ μπορούν να κάνουν λάθη.

Εκείνο που απέδειξε ο Ευκλείδης και ο Αρχιμήδης στην αρχαίαν Ελλάδα, ισχύει για πάντα. Διότι, εξαρτάται μόνο από τους ορισμούς και τα αξιώματα. Όμως οι άνθρωποι δεν βιώνουν, δεν αισθάνονται και δεν ενεργούν με βάση τους ορισμούς. Κι έτσι, συνεχώς δημιουργούν νέες καταστάσεις. Είναι για τον λόγο αυτό, π.χ., που εκείνο το οποίο είναι η αντίληψη και η πρόταση μας για τη κατάσταση σήμερα, δεν θα είναι το ίδιο με την αντίληψη και την πρόταση μας σε λίγους μήνες ή χρόνια.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια